reklama

Prečo rozumnejšie nakupovať oblečenie?

Po blogoch o tom, ako nakupovať a byť fér, ktoré navrhuje 5 možností ako môžme malou zmenou v našom nakupovaní prispieť trošku k lepšiemu svetu a poslednému príspevku o úspešných príbehoch kampaní v textilnom priemysle, ktoré ukázali aspoň trošku svetla na konci tunela, je možno dobré zaoberať sa otázkou: prečo to všetko vlastne robiť? Prečo by sme mali rozumnejšie nakupovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Z mojej malej ankety, ktorú som robila pred pár mesiacmi (a ktorej výsledky ešte len prinesiem), mi vyšiel jeden zaujímavý citát. Na otázku, či sa zaujímate o práva pracovníkov v textilnom priemysle a či vás tento fakt vie ovplyvniť pri výbere oblečenia, mi do kolónky ostatné respondent napísal: ‘Nechcem na to myslieť, keď nakupujem.’

Samozrejme. Nakupovanie má byť príjemná súčasť života, plná dobrého pocitu z novonadobudnutého kúsku a následnej radosti z jeho nosenia. Preto aj keď sa ľudia všeobecne zaujímajú o daný problém, tak sa oňho nechcú zaujímať, keď už idú nakupovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Avšak ak sa už zaujímame o problém – a to je, predsalen, už krok v pred - tak očakávame jednoduché riešenia a pocit, že zmena, ktorú urobíme, aj bude mať nejaký význam. Čo sa jednoduchých riešení týka, tak je to dopyt po odpovediach na otázku typu: ‘Kam mám alebo nemám ísť už keď som raz v Eurovei a kupujem si tričko?’

Nejde tu pritom o žiadne utopické poslania typu idem obliekaním meniť svet. Ide o všeobecný postoj – záujem – informovanosť a potenciálnu zmenu nákupného správania, a/alebo aktivizácii v tomto smere. Informovanosť konzumentov je v tomto celom totiž jedným z kľúčov k úspechu. Clean Clothes Campaign, ktorá sa problému venuje už od 1989, uvítala rozšírenie jej partnerstva do Českej republiky, tento septmeber na Medzinárodný deň dôstojnej práce:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Members of the public will have better access to information about the conditions, in which their clothes are produced; and consumers will have a better chance that their voice will be heard by garment companies.

O podobnú snahu sa snaží projekt Fit for Fair, Slovenského centra pre komunikáciu a rozvoj, zameraného na športové oblečenie a dáva si za cieľ informovať slovenskú verejnosť o tomto probléme. Je dôležité o tomto probléme hovoriť - ale späť k počiatočnej otázke: Prečo teda rozumnejšie nakupovať oblečenie? Čo môžeme zmeniť? 

Tu sú príklady všetkého dobrého, čo môžete podporiť vašou snahou a záujmom o problém textilného priemyslu:

Zníženie spotreby a konzumu

Až 99% toho, čo nakúpime skončí do šiestich mesiacov v koši a to sa týka všetkého, nielen oblečenia (platí pre USA, pozrite Story of Stuff pre viac info) . Časy prešívania sú preč – a časy vyhoď a kúp nové prišli namiesto toho. Všetky reklamy, bilboardy, obchody a hlavne spoločnosť nás núti nakupovať a držať krok s módou. To je samozrejmá súčasť modernej doby. Ale vždy môžme prihodiť zopár alternatív do nášho šatníka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad, môžme nakupovať z dobrých charity shopov alebo second hand shopov (najideálnejšie tých, ktoré nepodporujú politiku vyhodenia nepredaných šiat do tretích krajín), môžme si spraviť swap shop s kamoškami alebo rodinou a povymieňať si dobré ale vypozerané kusy oblečenia.

Nielenže týmto môžeme pomôcť znížiť zvyšujúci sa tlak na odevný priemysel, ale aj podporí ekologický aspekt znížením odpadu z nechcených šiat. 

Znížiť tlak na odvetvie

Alternatívnymi spôsobmi nákupu oblečenia (ako tie uvedené vyššie) sa teda potenciálne môže znížiť tlak na produkciu - avšak Labour behind the Label, toto nedoporúča ako jediné riešenie. Nie je to totiž dlhodobé riešenie problému. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve preto účinným spôsobom je, ak už predsalen zvolíte bojkot značiek, o ktorých ste čítali, že sa ani len nesnažia zlepšiť podmienky pracovníkov – je dobré o tom dať vedieť a zároveň podporiť tie, ktoré sa o to snažia. Paradoxne možno teda, nie je ideálne individuálne odmietnuť nakupovať od 'zlých' značiek a dúfať, že to stačí. Biznis je biznis a predajca sa môže rozhodnúť znížiť náklady a tým zhoršiť podmienky pracovníkov na spodu reťazca - nižšími mzdami či úplnou stratou práce. 

Preto treba dať bojkotovaným značkám vedieť - veď všetko designujú pre nás = konzumentov pre svoj vyšší predaj - môžu teda aj nadesignovať podstatne 'čistejšie' šaty. O podobnú odpoveď sa snažilo H&M vo svojej Conscious Collecion. 

Podpora tých značiek, ktoré sa snažia

Ako som napísala v predošlom blogu, napríklad značka Everlane sa snaží získať na vytvorenom dopyte po ‘čistých šatách’ a jej branding predstavuje 100% transparentnosť. Áno, môžte si od nich kúpiť – snáď zaručene – čisté šaty avšak to by nemalo byť jediným cieľom.

Drvivá väčšina pracovníkov v sweatshopoch a továrňach s nevyhovujúcimi podmienkami šijú šaty pre najväčších retailerov a veľké značky – a práve títo ľudia sú najviac ohrození. Relokáciou továrne do inej krajiny za znížením nákladov, nezaplatením zdravotných kompenzácií, keď sa niečo stane, zmarením vzdelávania detí, ktoré musia v továrni robiť aby podporili rodinu – preto sa o tieto značky treba zaujímať. Dať im najavo, že chcete vedieť aké šaty kupujete – a čo je ich reálna hodnota.

Ako sa jednotlivé značky snažia a ako postupujú, môžete sledovať napríklad na stránke Labour behind the Label. O tom, akú akciu môžete podniknúť, bude jeden celý príspevok, zatiaľ však sa nechajte inšpirovať napríklad tu

Daniela Kellerová

Dôstojná práca

Dôstojná práca

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rozmýšľali ste niekedy odkiaľ pochádza oblečenie ktoré ste mali na sebe? Kto ho vytvoril, koľko ľudskej práce a úsilia stojí za produktom, ktorý prostredníctvom zložitého obchodného reťazca sa dostal od lacnej otrockej sily niekde z Bangladéšu do luxusných značkových predajní? Aký neprimeraný je rozdiel medzi cenou práce a predajnou cenou? O tomto a mnohom inom týkajúcom sa Dôstojnej práce. Zoznam autorových rubrík:  NovinkyDenník z El SalvadoruListy zo ŠkótskaOsobná spoveďStalo sa...

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu