Šokovalo ma, aký komplexný problém táto téma predstavuje. Pri kúpe jabĺk môžme na trhu kúpiť domáce, pri banánoch zvoliť fair trade a pri vajíčkach free range. Ale tak ako musíme jesť, sa musíme aj obliekať. Ako sa obliekať a byť férový? Dá sa vôbec dopriať si pôžitok z konzumného víkendového nakupovania a necítiť sa previnilo, keď čítame o všetkých tých padnutých, vyhorených továrňach niekde v Ázii?
V Británií existuje na každej High Street kopa charity shopov, ktoré aspoň čiastočne zavrú ústa moralistom ako som ja. Avšak tie mi po návrate do Bratislavy – a jej ôsmim obchodným domom (iba na toľko som si vedela rýchlo spomenúť) - začali celkom chýbať. Máme mladý kapitalizmus a konzumnú spoločnosť, ale sme aj 38. najrozvinutejšia krajina sveta – nedošiel už čas, aby sme si začali vyberať čo a kde kupujeme a porozmýšľali, aká práca sa skrýva za štítkom kúpeného oblečenia?
Začala som postupne spolupracovať so Slovenským centrom pre komunikáciu a rozvoj (SCKR) a ich projektom Fit for Fair. To sa síce zameriava na športové oblečenie, avšak ako jediné na Slovensku pracuje na aktivitách na zvýšenie povedomia o problémoch textilného priemyslu celkovo. Ako Fit for Fair tak aj Action for Clothing with Dignity sú veľmi podobné projekty – obe organizácie sú jedinými v ich krajinách zaoberajúcimi sa problémom odevného priemyslu. Prečo je zaujímavé o tomto hovoriť?
Jednak ide o jeden z najdiskutovanejšich problémov posledných rokov. Po minuloročnom kolapse Rana Plaza a požiari v Tazreene sa svet zobudil do skutočnej hodnoty lacného oblečenia. Ide o komplexný problém, ktorý zahŕňa politické, sociálne, i environmentálne aspekty a jeho riešenie závisí na retaileroch a značkách, vládach importujúcich a exportujúcich krajín, trade unions a predovšetkým aj nás, konzumentoch. A práve preto je to dôležité.
Druhak, prečo ide o nesmierne zaujímavé prepojenie je fakt, že Škótsky neziskový sektor je vsadený (teda zatiaľ) do nesmierne rozvinutej a aktívnej siete britských neziskoviek. Ako je teda tento problém komunikovaný v krajine, ktorá je jedným z popredných dovozcov oblečenia a ktorá je sama sídlom mnohých svetovo známych značiek? A ako je vnímaný v krajine, ktorá je sama v dodávateľskom reťazci zasadená podobne ako krajiny Global South a bola v správe Clean Clothes Campaign označená za tzv. Global East?
O tomto a o mnohých iných postrehoch, nápadoch a zážitkoch zo spolupráce na oboch projektoch v oboch krajinách budú nasledujúce blogy.
Daniela Kellerova